~ Technická data ~

Škoda 706 RTO
Prototyp vozu na podvozku typu RTO byl vyroben v roce 1956 a byl představen na strojírenském veletrhu, kde se mu dostalo velmi příznivého ohodnocení. Na výrobě ve třech základních provedeních LUX, KAR a MEX se podílely podniky Karosa Vysoké Mýto, LIAZ Rýnovice a SVA Holýšov. Vyrobeno bylo několik desítek tisíc erťáků a určeny byly v nemalé míře i pro vývoz. Poslední typ s označením RTO opustil brány podniku v Holýšově v roce 1974, avšak repase těchto vozů probíhaly ještě v osmdesátých letech, kdy erťáky ještě běžně byly nejčastějšími autobusy našich silnic. Licenční výroba v Polsku skončila ještě později. Zajímavostí je, že po úspěchu speciálně upraveného autobusu s proskleným stropem nad řidičem na světové výstavě EXPO 58, bylo těchto kusů lidově známých pod názvem "Bruselák" vyrobeno jen několik kusů. Pamětníci hovoří o dvou vozech, avšak pro komplikovanou výrobu atypických oken se do sériové výroby bohužel nedostal. Dodnes se pravděpodobně nezachoval ani jeden exemplář. Karoserie vozu RTO je celokovová o vnějších rozměrech u provedení MEX 10870 x 2500 x 2900 mm, šířka dveří je 1000 mm a výška prvého schodu je 380 mm nad zemí. Dodáván byl motor typ Škoda 706 OHV šestiválec chlazený vodou s přímým naftovým vstřikem o obsahu 11781 cm3, výkonu 160 koní při 1900 otáčkách za minutu a kroutícím momentu 70 kgm. Obsah vody v chladiči je 45 l, obsah palivové nádrže u provedení lux je 350 l. Vozy dosahovaly rychlosti dle převodů rozvodovky 65, 75, 85 km/h při spotřebě 22, 25, 28 l / 100 km.